کد خبر: ۱۶۴۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۵ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
 شیرازه گزارش می‌دهد؛ 

 راه قدس از کربلا می‌گذرد

 با نگاهی به جنایات رژیم اشغالگر قدس در غزه می‌توان گفت که چه زیبا اربعین می‌تواند همان نقش بصیرت بخشی و اشاعه پیام کربلا را امروز برای مردم مظلوم غزه ایفا کند، موضوعی مهم که سال‌ها پیش شعارش را با راه قدس از کربلا می‌گذرد آغاز کرده‌اند.

 به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، آنچه که تاکنون در غزه در این مدت دیده‌ایم، می‌توان گفت که تاریخ تکرار شده و غزه همان کربلاست و اکنون درک ما از واقعه کربلا با دیدن جنایت‌هایی که در غزه می‌شود بیشتر و ملموس‌تر شده است.

 امروزه نمونه بارز شمر زمانه همین رژیم اشغالگر قدس است که با جنایات خود به مردم مظلوم غزه، یادآور آن ظلم و جنایتی است که در سال ۶۱ هجری قمری به امام حسین (ع) و یارانش عرضه شد.

 راه قدس از کربلا می‌گذرد

 ارتباط غزه و کربلا، ارتباطی عمیق و معنوی است

 بر همین اساس حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا محسنی عضو هیات علمی دانشگاه شیراز در گفتگو با خبرنگار «شیرازه»، در تشریح ارتباط کربلا و اتفاقات کنونی غزه، بیان کرد: ارتباط غزه و کربلا، ارتباطی عمیق و معنوی است که ریشه در تاریخ و فرهنگ مشترک دو مکان دارد. 
 
 وی افزود: از تاریخ مشترک آنها می‌توان گفت غزه و کربلا هر دو مکان مقدس برای مسلمانان هستند، غزه، شهری که در آن حضرت ابراهیم (ع) و همسرش ساره زندگی می‌کردند و کربلا، جایی که امام حسین (ع) و خانواده‌اش به شهادت رسیدند که این دو مکان نماد مقاومت و مبارزه برای عدالت و آزادی هستند.
 
 عضو هیات علمی دانشگاه شیراز یادآور شد: از نظر فرهنگ مشترک باید به این نکته اشاره کرد که هر دو مکان دارای فرهنگ غنی و متنوعی هستند که ریشه در اسلام و سنت‌های اسلامی دارد.
 
 محسنی با اشاره به اینکه عزاداری مشترک ریشه در فرهنگ اسلامی هر دو دارد، خاطرنشان کرد: در هر دو مکان، مسلمانان در ماه محرم برای امام حسین (ع) و یارانش عزاداری می‌کنند، این عزاداری‌ها نمادی از همبستگی و اتحاد بین مسلمانان است.

  راه قدس از کربلا می‌گذرد
 همدردی و همبستگی بین غزه و کربلا عجین شده است

 همچنین علی درپور عضو هیات علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه همدردی و همبستگی بین این دو ملت عجین شده است، خاطرنشان کرد: مردم غزه و کربلا در طول تاریخ همواره در کنار هم بوده‌اند و در غم و شادی یکدیگر شریک بوده‌اند.
 
 وی یادآور شد: در نهایت، ارتباط غزه و کربلا، ارتباطی عمیق و معنوی است که ریشه در تاریخ و فرهنگ مشترک دو مکان دارد، این ارتباط نماد مقاومت، عدالت، و همبستگی بین مسلمانان است.

  راه قدس از کربلا می‌گذرد
 ایجاد همبستگی بیشتر بین مسلمانان غزه و کربلا آرزوی هر انسان آزاده و با وجدانی است
 
 روح اله رئیسی نیز عضو هیات علمی دانشگاه پیام‌نور شیراز ایجاد همبستگی بیشتر بین مسلمانان غزه و کربلا را آرزوی هر انسان آزاده و با وجدانی دانست و گفت: برای رسیدن به این هدف، می‌توانیم از راه‌های مختلفی تلاش کرد.
 
 وی افزود: تقویت ارتباطات فرهنگی و اجتماعی یکی از این راه‌هاست که به برگزاری برنامه‌های فرهنگی مشترک مانند نمایشگاه‌های هنری، کنسرت‌های موسیقی، و نمایش‌های تئاتر می‌انجامد. 
 
 عضو هیات علمی دانشگاه پیام‌نور شیراز خاطرنشان کرد: تبادل دانشجویان و هنرمندان که این امر می‌تواند به ایجاد درک متقابل بین دو جامعه کمک کند، همچنین استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای ایجاد گفتگو و تبادل اطلاعات و تجربیات بسیار مثمرثمر است و حمایت از فعالیت‌های بشر دوستانه از دیگر راه‌های ایجاد همبستگی است و کمک به مردم غزه که با ارسال کمک‌های مالی، پزشکی، و مواد غذایی امکان‌پذیر است.
 
 رئیسی حمایت از فعالیت‌های خیریه در کربلا برای کمک به نیازمندان و محرومان و ترویج فرهنگ عزاداری در این کشور را یکی از دیگر مسیرهای همبستگی ترویج گفتگوی بین ادیان دانست و گفت: برگزاری نشست‌های بین‌المللی برای ایجاد پل‌های ارتباطی بین مسلمانان و سایر ادیان همچنین ترویج گفتگو و تفاهم بین مذاهب برای از بین بردن تعصبات و پیش‌داوری‌ها می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد. 
 
 وی ادامه داد: به ارتقای آگاهی عمومی نیز می‌توان اشاره کرد که استفاده از رسانه‌ها را باید مدنظر قرارداد و برای اطلاع‌رسانی در مورد وضعیت غزه و کربلا و مشکلات مردم این دو منطقه و مقام قیاس این دو می‌تواند بسیار کمک کند.
 
 عضو هیات علمی دانشگاه پیام‌نور شیراز یادآور شد: ترویج آموزش و فرهنگ صلح برای ایجاد جامعه‌ای صلح‌طلب و عاری از خشونت همچنین حمایت از مبارزه با ظلم و ستم با ایستادگی در برابر ظلم و ستم در هر کجای دنیا که اتفاق می‌افتد.
 
 رئیسی با اشاره به اینکه حمایت از آزادی و عدالت را باید مدنظر قرار داد تا برای همه انسان‌ها، بدون توجه به نژاد، مذهب، و ملیت این موهبت در نظر گرفته شود، بیان کرد: نکته حائز اهمیت تقویت روابط سیاسی است که با ایجاد روابط دیپلماتیک قوی بین کشورهای مربوطه اتفاق می‌افتد؛ لذا حمایت از حقوق بشر باید سرلوحه کار همه آزادی‌خواهان جهان قرار گیرد. 
 
 وی در پایان مطرح کرد: ایجاد همبستگی بیشتر مسلمانان غزه و تکرار نشدن واقعه کربلا، نیازمند تلاش مشترک همه انسان‌های آزاده و با وجدان است.

  راه قدس از کربلا می‌گذرد
 به گزارش شیرازه، بارها این جمله را شنیده‌ایم که کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا و شاید همیشه به دنبال یافتن مصداق لعن و نفرینی بوده‌ایم که در زیارت عاشورا تا ابد نصیب قاتلان امام حسین (ع) و پیروان آل محمد صلی‌الله علیه و آله می‌کنیم.

 امروز با نگاهی گذرا به آنچه در جامعه جهانی روی می‌دهد به وضوح می‌توان این شباهت‌ها را یافت و دقیق کربلای امروز را تشخیص داد کربلایی که برای فهم آن به گفته مولا نیاز به دیانت ندارد؛ بلکه همان انسانیت برایش کافی است، انسانیتی که نمی‌تواند این جنایت‌ها را ببیند و سکوت کند.

 و چه زیبا اربعین می‌تواند همان نقش بصیرت بخشی و اشاعه پیام کربلا را امروز برای مردم مظلوم غزه ایفا کند، موضوعی مهم که سال‌ها پیش شعارش را با راه قدس از کربلا می‌گذرد آغاز کرده‌اند.
 
 انتهای خبر/224224

نظرات بینندگان